Skriven av

Pierre Svensson

Så skriver du sökmotoroptimerat innehåll och artiklar

Knappa ihop lite text, det är väl ingen konst?

De allra flesta av oss har nog betyg i svenska, erfarenhet av att skriva uppsatser och vet hur man gör någorlunda källkritisk research på internet. Men om innehållet på din hemsida ska sticka ut i dagens brus krävs det lilla extra. Det är faktiskt, vare sig du gillar det eller inte, lite av en konst.

Lyckligtvis kräver inte denna konstform någon större talang, utan snarare lite förkunskaper om sökmotorn och en sökares intentioner. Det handlar i grunden om att ha ett tydligt syfte och se till att innehållet fyller det.

Hur väljer då sökmotorerna vilket innehåll som ska finnas på första sidan av sökresultaten? För att lättare förstå vad som skiljer sökmotoroptimerat innehåll från ett stycke text behöver vi få lite klarhet i hur en sökmotor fungerar. Eftersom Google utan tvekan är den världsledande och mest kända sökmotorn, kommer den att stå i fokus i denna artikel.

Så fungerar Googles sökmotor

Google älskar innehåll – så mycket att den har hundratals miljarder webbsidor med innehåll i sitt sökindex. Sökindexet är ett konstant växande bibliotek av webbsidor som miljarder förfrågningar matchas mot varje vecka. I dagsläget består detta bibliotek av över 100 000 000 gigabyte information!

I takt med att allt mer information hittar ut på internet och sökindexet växer, ökar risken för spridning av falsk, missvisande eller bristfällig information. Detta innebär att Google kontinuerligt måste utveckla och förfina sina algoritmer (något som de gör flera gånger om året) för att vara ikapp med internets utveckling.

Det fanns en tid då man fullständigt kunde proppa en sida full med stora sökord, skriva lågkvalitativt eller plagierat innehåll och ranka etta på kort tid. År 2020 är Google mycket smartare än så. Den förstår bättre vad sökaren letar efter och vet var rätt information finns.

Genom att faktiskt förstå sökarens intention och analysera allt nytt innehåll som indexeras, kan Google idag matcha söktermer mot relevant och värdefull information – nästan varje gång. Tiderna av så kallad ”nyckelordsstoppning” och andra fula tricks för att manipulera sökmotorn är förbi. Numera bestraffas sådana fultricks med lägre ranking och tas i många fall bort från sökindexet helt och hållet.

Så hur fungerar egentligen Googles sökalgoritm idag? Som exempel kan vi reda ut vad som hände när du hittade hit, om det var via Google det vill säga.

Det är inte värst rimligt att du är här för att du letade efter ”mat för guldfiskar”. Även om jag skulle baka in orden ”mat för guldfiskar” lite här och där skulle du inte bli hänvisad hit. Googles artificiella intelligens har redan kategoriserat denna sida, ”läst” artikeln och lärt sig vad den handlar om.

Kanske hittar du mig ändå någonstans på sida 251 bland alla andra mindre relevanta sidor, men vad skulle du göra så långt bak när du redan hittat en artikel på alltomguldfiskar.se bland toppresultaten?

Däremot kanske du sökte efter något i still med ”hur man skriver innehåll som rankar på Google”? Då hittade du hit för att Googles algoritm förstått att denna artikel besvarar din fråga.

Men hur visste då egentligen Google att denna artikel var relevant och bra nog för dig? Det finns inte ett, simpelt svar på den frågan. Google är ju givetvis inte den världsledande sökmotorn för inget. Istället är det ca. 200 rankingfaktorer som avgör vilken ranking din sida och ditt innehåll förtjänar. Här är ett urval av några av de viktigaste rankingfaktorerna:

  • Innehållets struktur, kvalitet och syfte
  • Skribentens befogenhet och kompetens
  • Inlänkar från andra, välkända och relevanta sidor
  • Användarvänlighet och mobilanpassning
  • Sidhastighet

Att utföra en sökanalys och vad det innebär

Ett av de viktigaste momenten innan man sätter igång att hamra på tangentbordet är att göra en sökanalys, eller sökordsanalys.

Om du vill publicera en artikel i syfte att öka din synlighet i sökmotorerna bör du vara säker på att någon över huvud taget söker på det du planerar att skriva om. Här gäller det att använda sitt sunda förnuft och tänka efter hur sökmotorn faktiskt används. Hur ser ditt eget sökbeteende ut? Att publicera artikeln “Mina favoritsnöskotrar” är knappast ett vinnande koncept för att öka trafiken till din hemsida, så vida du inte är en kändis.

I sin allra enklaste form kan en sökanalys vara att spåna, tänka logiskt, och använda sig av Googles egna förslag och “relaterade sökningar”. Här får vi helt gratis reda på vad folk faktiskt söker efter, och det är en superbra utgångspunkt för eget, sökmotoroptimerat innehåll.

Givetvis är sökanalys mycket djupare och bredare än så. Vill man till exempel veta hur lönsamt ämnet faktiskt är, eller hur hård konkurrensen är, kan man behöva använda sig av ett SEO-verktyg som Ahrefs eller SEMrush. Man kan också ta hjälp av en expert på Getsocial.

Snåla inte med innehåll

Google finns till för att leta upp exakta svar på komplexa frågor. Därför är det viktigt för dig som skribent att tillgodose behov och se till att dina svar är ordentligt genomarbetade.

Om du till exempel ska skriva artikeln ”hur man lagar en snöskoter” tillgodoser du inte sökarens behov genom att skriva ”Plocka upp en skiftnyckel och börja skruva”. Du behöver fundera på vad som ligger bakom frågan, eftersom det givetvis inte finns ett kortfattat svar. Artikeln bör även täcka saker som:

  • Hur man felsöker snöskotern
  • Skillnaden mellan olika modeller av snöskotrar
  • Vilka verktyg man behöver och var man hittar dem
  • …med mera

När en fråga besvaras finns det ofta följdfrågor. Vilka följdfrågor behöver du besvara?

Artiklar som täcker mer information har alltid en större chans att ranka över artiklar som ger kortfattade svar och saknar tydlighet. Snåla inte med innehållet!

… men håll det relevant

Om jag söker efter information om hur jag lagar min snöskoter är det inte rätt tid att försöka lära mig hur jag lackerar om den. Lägg inte till ett nytt avsnitt utan att fundera på om det är relevant, bara för att du vill trycka in lite mer text.

Google kommer mer eller mindre att ignorera irrelevant innehåll som dessutom kan förvirra eller göra ett dåligt intryck hos läsaren. Spara hellre avsnittet med tvivelaktig relevans till en separat artikel där du täcker det ämnet istället.

Jämför med konkurrenterna

När du planerar din artikel är det otroligt nyttigt att söka på nyckelorden eller termerna du riktat dig in på. Analysera sedan toppresultaten och ställ dig frågorna:

  • Vad är bra med dessa artiklar eller sidor?
  • Vad är mindre bra?
  • Vad saknas i innehållet och vad skulle jag själv vilja se mer av?
  • Besvaras frågan på ett tydligt och detaljerat vis?
  • Hur kan jag göra detta bättre?

Glöm inte att anteckna det du kommer fram till. Om det är uppenbart att konkurrenterna har brister finns det goda chanser att slå bort dem från topp tre – om du kan producera något bättre det vill säga. Google vill alltid hänvisa till det bästa, mest relevanta och detaljerade svaret.

Om du dessutom hittar ”användar-genererat innehåll” högt upp bland sökresultaten (t.ex. forumtrådar) är dina chanser att ranka ännu större. Eftersom sådant innehåll kan publiceras av vem som helst, är t.ex. ett inlägg på ett fordons-community oftast inte lika pålitligt som webbsidan för ett företag som tillverkar snöskotrar. Detta vet även Google.

Finns det redan ett stort utbud av artiklar om ditt ämne som verkar tillräckliga? Fundera då på om det verkligen är en smart tidsinvestering att skriva om samma sak.

Stick ut ur mängden

Om det redan finns artiklar om ditt ämne behöver du kunna sticka ut ur mängden. Det kan också vara ett sätt att framtidssäkra ditt innehåll och göra det svårare att slå bort dig vid ett senare tillfälle.

Erbjud din publik något unikt som ingen annan erbjuder. Sitter du på information eller statistik som inte finns på internet? Har du kreativa synvinklar och ser mer än bara helheten i ämnet? Dela med dig av det!

Dina läsare kommer att uppskatta det unika värdet i ditt innehåll och det kommer därför ge dig en fördel över konkurrenterna i sökresultaten. Ingen vill läsa klyschor och generiska svar de redan hört, men alla vill ta del av något nytt.

Skriver du personligt innehåll, som till exempel en blogg? Skriv då som dig själv! Våga använda din humor, var lite egendomlig och försök aldrig att kopiera någon annans ton eller formuleringar.

Varva texten med grafik och annan media

Detta tips hänger ihop lite med att sticka ut ur mängden, men att använda media i artiklar och på sidor har faktiskt flera fördelar.

Att mötas av en ”wall of text” är sällan särskilt attraktivt. Det beror så klart lite på vad ämnet handlar om och hur omfattande det är, men många gånger vill ögat gärna se lite grafik och annan media. Innehåll bör vara engagerande och lärorikt, inte svårläst och långdraget.

Varva därför texten med bild, video, eller ljud. Du kan också använda dig av tabeller, grafer, listor och citat. Allt behöver och bör inte presenteras i ett rått textformat – gör det lite roligare att läsa artikeln så engagerar du dina läsare och ökar uppehållstiden på din sida.

Försök att undvika stockbilder och producera istället ditt eget bildmaterial när det är möjligt. På så sätt erbjuder du också det där unika och oväntade, där konkurrenten kanske använder en tråkig, överanvänd bild eller rent av ingen alls.

Länka ut till andra sidor

Att hänvisa till källor, rekommendera andra resurser och tipsa om liknande sidor är alltid ett plus. Förutom att göra innehållet ännu mer värdefullt för läsaren, hjälper det sökmotorerna att lättare förstå vad ditt innehåll handlar om. Detta kan alltså hjälpa din ranking och faktiskt göra texten lite snällare mot ögat.

Se till att endast hänvisa till pålitliga källor och överdriv det inte. Det är meningslöst att trycka in ett stort antal länkar i tron att det kommer hjälpa rankingen. Försök inte att manipulera rankingen. Håll det istället naturligt och skriv för läsaren.

Skriv för läsaren, inte för sökmotorn

Som jag nämnde tidigare är det inte längre möjligt att manipulera till sig hög ranking på Google. Det är därför ingen mening att på något sätt skriva i syfte att sökmotoroptimera eller fuska till sig ett par ”extrapoäng”.

Skriv istället för läsaren – för om innehållet är intressant för läsaren är det intressant för Google. Sökmotorvänligt innehåll innebär idag egentligen bara ett användarvänligt innehåll – text som lätt kan förstås av en människa och tillgodose behovet som ligger bakom sökningen. Det sökaren letar efter är det sökaren ska hitta först – ingenting annat.

“Content is King”

Visst skadar det inte att få med sina sökord eller termen i artikeln så att algoritmerna lättare förstår sig på den, men helheten och tydligheten är det allra viktigaste. Exakta sökord är inte längre lika aktuella som de en gång var. Istället jobbar Google med att förstå sökarens intention med hjälp av maskininlärning och synonymer.

Dela upp texten i lagom långa stycken, besvara frågorna tydligt under respektive rubriker, inkludera detaljer utan att göra det för utdraget och framförallt…

Använd en tydlig struktur och ha en ännu tydligare poäng

Strukturen kan avgöra skillnaden mellan fantastiskt innehåll som rankar etta i en konkurrenskraftig nisch, och ett värdelöst stycke text som aldrig bryter sig in på sida tre av sökresultaten. Det spelar ingen roll om du har ett fläckfritt språkbruk, helt utan grammatik- och stavfel om din poäng ändå inte når fram.

Redan när du fastställt vilket ämne ditt innehåll ska handla om bör nästa steg vara att fundera över strukturen. Ställ dig själv frågorna:

  • Vad är syftet med innehållet och vad vill jag förmedla?
  • Hur förmedlar jag mitt budskap så enkelt och logiskt som möjligt?
  • I vilket format ska jag presentera innehållet för att det ska vara lätt att ta till sig?

Lycka till med ditt skrivande och att ranka högre i sökmotorerna!

Dela vidare

Facebook
Twitter
LinkedIn
Mail